|
JOBBSTARTEN
En bra frukost.......
Hur många
nyanställda har inte gjort misstaget att de börjar springa innan de kan
gå?
Det är ett misstag som kan påverka både samarbete och den faktiska
förmågan på jobbet. Kom överens med den nyanställde att ni ser den
första tiden som läroperiod för att lära känna medarbetare och kunder
och rutiner i företaget och få ett grepp om de specialkunskaper som
jobbet kräver. Undvik en situation där den anställde känner att han/hon
måste imponera och inte gärna frågar om hjälp av rädsla att upplevas
som ett problem. (Ungefär som när du och jag ibland inte ställde frågor
i skolan av rädsla att få sämre betyg....). Problem kommer att uppstå
under infasningen, hur kompetent och erfaren personen än är, för detta
är ett nytt jobb - men med rätt coachning och stöd undviker man att
personen känner att det är något ”fel” på honom/henne eller på jobbet.
Betrakta det som ett naturligt och väntat steg mellan nybörjare och
självgående medarbetare.
Först när detta är klart, och den nyanställde har lärt sig att gå, i
rätt riktning, så har han/hon verkligen ”anlänt” till det nya jobbet, i
sina egna och omgivningens ögon. Då trappar man upp kraven samtidigt
som man behåller andan av att detta är ett race som du som arbetsgivare
och den anställde kör tillsammans – på samma sida mot samma mål.
Tydligt och bestämt ledarskap, med realism och med hjärta.
Från boken "Fokus rekrytering" av Bengt Alvång
|
|