|
Genom att öka
förståelsen för varandras arbetssätt kan samarbetsförmåga förbättras.
En fallstudie från verkligheten: Två medarbetare, en platschef och en
direkt underställd teamansvarig, som var och en var uppskattade av VD,
drog inte riktigt jämnt.
Inga öppna gräl, men outtalad irritation där båda upplevde att den
andre prioriterade felaktigt. Den underställde hade efter anställning
blivit väldigt populär bland medarbetarna och hade dessutom höjt
omsättningen och åstadkommit en nytändning. Trots detta blev det alltså
"slitningar" och Fokus ombads ingripa. Ibland är det lättare för en
extern person att gripa in, som inte har en gemensam historia med de
inblandade.
Båda personerna fyllde i JSA och deras inbördes
olikheter och likheter i arbetsstrategi och prioriteringar
sammanställdes. Båda två fick därefter ett utvecklingssamtal med vår
konsult, där dels a) personens egna styrkor och svagheter (i relation
till deras respektive tjänst) lyftes fram och diskuterades, och dels b)
en konstruktiv jämförelse av personens arbetsstrategi och
prioriteringar med den andre personens (chefens resp. den
underställdes).
Personlig information användes alltså inte. Enbart testresultat låg
till grund för feedbacken, vilket säkerställde att pajkastning undveks.
Uppdragsgivaren, VD, fick efter de enskilda samtalen en konstruktiv
feedback från vår konsult, baserad på vad han behövde veta för att
kunna tillhandahålla en lämplig coachning eller utbildning till sin
personal.
Inledningsvis var båda medarbetarna visserligen intresserade av att
lösa situationen, men, som fallet många gånger är, så var inställningen
ganska mycket att situationen skulle lösas genom att DEN ANDRE PERSONEN
inser sina fel och brister. Känns det igen?
Utvecklingsinsatsen ökade emellertid toleransen och självinsikten hos
båda, vilket tillsammans med VDs insatser fick det fortsatta samarbetet
att fungera utan större problem.
|
|